تبلیغات
پیام آور اعظم - ساده پوشی
به وب سایت پیام آور اعظم خوش آمدید...:::... برای استفاده کامل از مطالب به منوی آخرین مطالب و منوی موضوعات وبلاگ مراجعه کنید.....:::.....اخبار این وبلاگ هر روز آپدیت می شود....:::.... شما می توانید سوالات ، انتقادات و نظرات خود را در چت باکس این وب اعلام کنید......:::...... هرگونه مطلب یا مقاله خاص خود را به ما اعلام کنید تا در کمترین زمان در وب سایت قرار داده شود ....:::... لطفا در نظر سنجی شرکت فرمایید ، بزودی نتایج نظر سنجی در این وب اعلام میشود
احادیث
دانلود سرا

لینک های دانلود سایت

فیلم نماز صبح آیت الله بهجت حفظه الله
مجموعه سخنرانی شهید مطهری (2)
مجموعه سخنرانی شهید مطهری (1)
تفسیر المیزان ویژه موبایل
مجموعه نرم افزار های اسلامی سری 2
مستند شعبده شیطان (ویژه موبایل)
مجموعه نور احکام - ویژه موبایل
مجموعه کتب شهید مطهری (1) - ویژه موبایل
مجموعه کتب شهید مطهری (2) - ویژه موبایل
مجموعه کتب شهید مطهری (3) - ویژه موبایل
theme های مذهبی برای سونی اریکسون سری 1
theme های مذهبی برای سونی اریکسون سری 2
فیلم سیاحت غرب (2) (سری جدید)
دانلود کتاب های شهید مطهری
کتاب الکترونیکی قرآن کریم
مناجات زیبای ربنا
مداحی به مناسبت شهادت اما رضا
کلیپ های تصویری به مناسبت اربعین حسینی
آلبوم جدید سامی یوسف به نام بدون تو
اذان زیبای مرحوم موذن زاده
بازی فلش سنگ ها (حمایت از غزه)
مداحی حاج نزار قطری سری 2
مداحی حاج نزار قطری سری 1
قبله نما برای موبایل
تم های زیبای گوشی نوکیاN70
سخنرانی استاد قمشه ای درمورد وظایف پیامبر
تم های زیبای گوشی سونی اریکسون سری 3
مجموعه کامل نرم افزار های مذهبی موبایل
ملاکهای انتخاب همسر و روانشناسی ازدواج ویژه برادران
مداحی غلامرضا کویتی پور
گنج های معنوی
کلیپ تصویری مرحوم آقاسی
نرم افزار احکام همراه-رساله کامل

مقاله
Disquisition english
نظرسنجی

لطفا در سیستم نظرسنجی شرکت فرمایید

به زودی نتیجه نظر سنجی را

اعلام می کنیم

چه نوع فایل هایی برای دانلود احتیاج دارید؟







ساعت و تاریخ

شرکت در جشنواره
جشنواره  سراسری وبلاگ نویسی تبیان در حال برگزاری است . ثبت نام کنید
نظرات
آمار و اطلاعات
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل بازدیدها :

كل مطالب :

كل نظرات :

ایجاد صفحه : - ثانیه

آرشیو ماهیانه
لوگو کده وبلاگ
لینك به ما


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی

ساده پوشی در اسلام

''ساده پوشى'' به عنوان یكى از مظاهر ساده زیستى و رهایى از تعلقات مادى است. پیامبر اكرم صلی‌الله علیه و آله این گونه به زندگى و دنیا مى نگریست و این گونه نیز مى زیست و هرگز ارزش را در لباس نمى دید.
    لباس براى پوشاندن بدن و حفظ آن از سرما و گرما و آلودگى، و مایه آبرو و آراستگى انسان است. تبدیل آن به وسیله تفاخر و تجمل، و ارزش را در كیفیت جامه دانستن، نوعى انحراف از فلسفه وجودى لباس است.
    
    از این رو ''ساده پوشى'' به عنوان یكى از ..... در ادامه مطلب ببینید .

''ساده پوشى'' به عنوان یكى از مظاهر ساده زیستى و رهایى از تعلقات مادى است. پیامبر اكرم صلی‌الله علیه و آله این گونه به زندگى و دنیا مى نگریست و این گونه نیز مى زیست و هرگز ارزش را در لباس نمى دید.
    لباس براى پوشاندن بدن و حفظ آن از سرما و گرما و آلودگى، و مایه آبرو و آراستگى انسان است. تبدیل آن به وسیله تفاخر و تجمل، و ارزش را در كیفیت جامه دانستن، نوعى انحراف از فلسفه وجودى لباس است.
    
    از این رو ''ساده پوشى'' به عنوان یكى از مظاهر ساده زیستى و رهایى از تعلقات مادى است. پیامبر اكرم صلی‌الله علیه و آله این گونه به زندگى و دنیا مى نگریست و این گونه نیز مى زیست و هرگز ارزش را در لباس نمى دید.
    
    سعدى مى گوید:
    
    تن آدمى شریف است به جان آدمیت// نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
    
    و به قول پروین اعتصامى :
    زهد با نیت پاك است نه با جامه ى پاك// اى بس آلوده، كه پاكیزه ردایى دارد
    
    در این جا به نمونه‌هایى از سیره حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله در مورد پوشیدن جامه، جنس لباس، رنگ، اندازه و تعداد و نحوه پوشیدن پیراهن، كفش، كلاه، عمامه، ردا و... اشاره مىكنیم:
    
    از نشانه‌هاى وارستگى آن حضرت در پوشیدن جامه و این كه فخر خویش را به جامه و نوع آن نمىدانست، این است كه نقل شده هر نوع لباسى كه فراهم مىشد مىپوشید، از لنگ و پیراهن یا جبه یا هر چیز دیگر.
    
    
    1ـ جنس و رنگ لباس
    
    رسول خدا صلی الله علیه و آله هم به سلامت و عافیت جسمى، هم به سادگى و هم به نوع سالم‌تر پارچه لباس توجه داشت. لباس پنبه‌اى مورد علاقه آن حضرت بود. حضرت على علیه السلام مى فرماید: '' لباس‌هاى پنبه‌اى بپوشید، چرا كه آن، لباس پیامبر خداست.''(1)
    
    آن حضرت، هم لباس بُرد یمانى مى پوشید، هم جبه‌اى پشمین و خشن از پنبه و كتان. (2)
    
    مى فرمود: '' پنج چیز را تا زنده‌ام ترك نمى كنم، ... یكى هم پوشیدن لباس پشمى.'' (3)
    
    ''سبز''، رنگ مورد پسند پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله براى لباس بود.(4) البته بیشتر جامه‌هاى پیامبر سفید بود و مى فرمود: لباس سفید را بر زندگانتان بپوشانید و مردگانتان را هم با پارچه سفید كفن كنید.(5)
    
    پیامبر خدا ملحفه‌اى داشت كه با زعفران رنگ‌ آمیزى شده بود و گاهى تنها با پوشیدن همان، با مردم نماز مى خواند.(6)
    
    اما ''سرخ''، رنگى بود كه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله آن را براى لباس، نمى پسندید.(7)
    
    رسول خدا صلی الله علیه و آله نمونه اعلاى تمیزى و آراستگى بود. در لباس پوشیدن نیز به این نكته توجه داشت و در مورد نظافت جامه مى فرمود:''من اتخذ ثوبا فلینظفه.''(8)
    
    لباس سفید، خود به خود طورى است كه چرك و آلودگى زودتر در آن معلوم مى شود، و انسان مقید به سنت نبوى نظافت، به شستن و تمیز كردن آن روى مى آورد. به علاوه انبساط خاطر و باز شدن روحیه نیز از فواید پوشیدن لباس روشن و سفید است.
    
    
    
    2ـ اندازه و كیفیت
    
    جامه‌اى كه انسان را مغرور و سرمست كند یا تكبر و خود برتر بینى آورد، ناپسند است. مقید بودن به نوع خاصى از جامه نیز، اسارت آور است.
    
    رسول خدا صلی الله علیه و آله هر گاه لباس تازه مىپوشید، خدا را شكر و سپاس مى گفت و جامه قبلى را به مسكین مى داد.'' كان من فعله اذا لبس الثوب الجدید حمدالله.''(9)
    
    در روایت دیگری آمده است كه چون جامه نو به تن مى كرد، دعا مى كرد و مى فرمود: خدایى را سپاس كه بر تن من چیزى پوشاند تا پوشش من باشد و میان مردم آراسته باشم. (10)
    
    جامه بلندى كه بر زمین كشیده شود، نشان تكبر است و در جاهلیت، شیوه اشراف بوده است. رسول خدا صلی الله علیه و آله ضمن آن كه از پوشیدن آن گونه جامه‌ها نهى مى كرد، خود جامه‌اى مى پوشید كه از نظر بلندى به قوزك پاهایش نمى رسید. ''كانت ثیابه كلها مشمره فوق الكعبین.''(11) این در مورد جامه‌اى بود كه همچون لنگ به كمر مى بست. و جامه‌اى كه از رو مى پوشید، تا نصف ساق پا مى رسید.
    
    جامه وى گاهى جامه‌اى كوچك‌تر از قطیفه (شمله) بود، یا جامه‌اى پشمین و راه راه با خطوط سیاه و سفید كه وقتى آن را به بر مى كرد، هیئت زیبایى مى یافت.(12)
    
    از نشانه‌هاى وارستگى آن حضرت در پوشیدن جامه و این كه فخر خویش را به جامه و نوع آن نمىدانست، این است كه نقل شده هر نوع لباسى كه فراهم مى شد مى پوشید، از لنگ و پیراهن یا جبه یا هر چیز دیگر.(13)
    
    رسول اكرم به صحابى پارساى خود ابوذر غفارى فرمود:
    
    اى ابوذر! من لباس خشن و سخت مىپوشم، روى زمین مىنشینم، بر چهار پاى بى زین سوار مىشوم و كسى را در ردیف خود سوار مىكنم. اینها از سنت‌هاى من است، هر كس از سنن من روى گردان شود، از من نیست.
    
    
    3ـ ساده پوشى
    
    ساده زیستى رسول خدا صلی الله علیه و آله و وابسته نبودن به جلوه‌هاى فریبنده دنیا و به ناز و نعمت آن دل نبستن و به جلوه‌هاى مادى دل خوش نداشتن، در همه شوون زندگى وى متجلى بود از جمله در كیفیت و نوع لباس و فرش و زیر انداز و...
    
    نقل شده كه گاهى آن حضرت، روى حصیر مى خوابید، بى آن كه جز آن چیزى زیرش باشد. (14)
    
    هر چه فراهم بود مى پوشید، چه قطیفه‌اى باشد كه بر كند، یا بُرد عالى كه بپوشد، چه جبه پشمین، هر چه كه از حلال مى یافت مى پوشید. ''ما وجد من المباح لبس.'' (15)
    
    مهم، مباح بودن جامه بود كه براى رسول خدا اهمیت داشت، نه قیمت و جنس و دوخت و جذاب بودن!
    
    آن حضرت به صحابى پارساى خود ابوذر غفارى فرمود:
    
    اى ابوذر! من لباس خشن و سخت مى پوشم، روى زمین مى نشینم، انگشتانم را پس از غذا مىلیسم،- كنایه از این كه در صرف غذا اسراف نمی‌كردند - بر چهار پاى بى زین سوار مى شوم و كسى را در ردیف خود سوار مى كنم. اینها از سنت‌هاى من است، هر كس از سنن من روى گردان شود، از من نیست.(16)
    
    در سخن دیگرى آمده است كه عبایى داشت، هر گاه مىخواست نافله بخواند (یا جا به جا شود) آن را دو تا مىكردند و زیرشان مىانداختند.(17)
    
    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هرگز نسبت به جاى خواب و رختخواب، عیبجویى و ایرادگیرى نداشت. اگر بستر برایش مى گستردند، بر آن مى خوابید و اگر رختخوابى پهن نمى شد، بر زمین مى خوابید. ''ان فرشوا له اضطجع و ان لم یفرش له اضطجع على الارض.'' (18)
    
    این نهایت زهد و اوج وارستگى از تعلقات دنیوى است.
    
    وقتى در خانه بود، لباس خود را مى دوخت و بر كفش خویش وصله مى زد.(19)
    
    روزى عُمَر خدمت آن حضرت رسید، در حالى كه وى بر روى حصیرى خفته بود و حصیر بر پهلوهاى آن حضرت خط انداخته بود؛ گفت: یا رسول الله! كاش بسترى گسترده بودید! فرمود: دنیا را مى خواهم چه كنم؟ مَثل من و دنیا مَثل رهگذرى است كه در یك روز گرم، ساعتى از روز را زیر سایه درختى به استراحت پرداخته، سپس آن جا را وانهاده و رفته است.(20)
    
    
    
    4ـ لباس هاى ویژه
    
    كلاه، عمامه، دستار و عرقچین، گر چه پوشاننده بدن نیست، ولى در ردیف جامه به شمار مىآید. از سنت‌هاى اسلامى، پوشاندن سر است، چه هنگام عبادت و نماز، چه در مواقع دیگر. گر چه ''در سر عقل باید، بى كلاهى عار نیست.''
    
    پوشش پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله براى سر خود، اغلب عمامه بود. هنگام نماز و خطبه و جهاد، به تناسب، شرایط، با چیزى سر را مى پوشاند. گاهى هم سر برهنه بود. به روایت امام صادق علیه السلام پیامبر اسلام، عرقچین و كلاه سفید راه راه مىپوشید و در هنگام جنگ، عرقچینى بر سر مى گذاشت كه روى گوش‌ها را مى پوشاند.(21)
    
    در مواقع دیگر، از زیر عمامه، عرقچین هم بر سر مى پوشید. ''كان یلبس القلانس تحت العمائم.'' (22) البته گاهى عمامه بدون كلاه بر سر مى نهاد، یا كلاه بدون عمامه مى پوشید. (23) عمامه سیاهى داشت كه بر سر مى پیچید و با آن نماز مى خواند. (24)
    
    اگر استفاده از دستمال و حوله را براى خشك كردن دست و صورت هنگام وضو وارد بحث پوشش و لباس كنیم، در این زمینه هم بد نیست بدانیم كه رسول خدا صلی الله علیه و آله حوله‌هاى متعددى داشت، با نام‌هاى مختلف و كاربردهاى گوناگون، كه به مراعات بهداشت و نظافت و نظم هم مربوط مى شود.
    
    در روایت آمده است: آن حضرت دستمال و حوله‌اى داشت كه پس از وضو چهره خود را با آن خشك مى كرد. و اگر حوله و دستمالى همراه نداشت، با گوشه لباس خود صورت را خشك مى كرد.(25)
    
    آراستگى آن حضرت، به خصوص هنگام حضور در جمع مسلمانان در مسجد و براى خطبه و نماز، گوشه دیگرى از سیره ایشان را نشان مىدهد. لباس نماز جمعه ایشان مخصوص بود: '' كان له ثوب للجمعه خاصه.'' (26) در بعضى روایات آمده كه غیر از لباسى كه در روزهاى غیر جمعه مى پوشید، دو جامه مخصوص براى جمعه داشت.(27)
    
    
    
    5ـ آداب لباس پوشى
    
    گرچه لباس پوشیدن، كارى ساده و روزمره و عادى است، ولى روش و سیره اولیاى دین در این زمینه‌ها هم براى ما مهم است.
    
    پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله هر گاه لباس و پیراهن مى پوشید، ابتدا سمت راست را بر تن مى كرد و هر گاه جامه از تن در مى آورد، از سمت چپ شروع مى كرد.(28)
    
    گاهى بى آن كه جامه دیگرى بر تن كند، روپوشى را بر اندام خود مى افكند و دو طرف آن را بین دو شانه خود گره مى زد و چه در خانه یا بیرون یا هنگام نماز بر جنازه‌ها، با همان حالت نماز مى گزارد. گاهى نیز در یك لباس گشاد نماز مى خواند. دو عدد جامه بُرد بافته شده داشت كه آن‌ها را تنها در حال نماز مى پوشید، امت خویش را به نظافت دستور مى داد و تشویق مى كرد.(29)
    
    آن حضرت، انجام كار را با دست راست، و شروع از سمت راست را در همه كارهایش دوست داشت؛ در پوشیدن جامه و كفش، در شانه كردن موى. (30)
    
    لباسى كه مى خرید، اگر آستین آن بیش از اندازه بود، مقدار اضافى را مى برید. (31) و نمى گذاشت لبه آن را هم بدوزند و به همان حال مى پوشید و مى فرمود: كار، خیلى زودتر از این‌هاست.(32)
    
    پایان این بخش را به دو كلام از حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله زینت مى دهیم كه درباره جامه و آداب لباس پوشیدن فرموده است:
    
    '' من لبس ثیاب شهره فى الدنیا البسه الله لباس الذل یوم القیامه'' (33)؛ هر كس در دنیا لباس شهرت بپوشد (لباسى غیر معمول كه به خاطر آن انگشت نما شود) خداوند در روز قیامت جامه ذلت و خوارى بر او مى پوشاند.
    
    امام صادق علیه السلام از پدران خویش روایت كرده است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله نهى مىكرد كه مردان، در لباس پوشیدن خود را شبیه زنان سازند. و نهى مىكرد كه زنان، در لباس شبیه مردان شوند.(34)
    
    
    
    پى نوشت ها:
    
    1. البسوا الثیاب القطن فانها لباس رسول الله (سنن النبى، ص 126).
    2. بحارالانوار، ج 16، ص 227.
    3. مكارم الاخلاق، ص 115.
    4. كان یعجبه الثیاب الخضر(سنن النبى، ص 120).
    5. البسوها احیاكم و كفنوا فیها موتاكم (سنن النبى، ص 120 و محجة البیضاء، ج 4، ص 140).
    6. محجه البیضاء، ج 4، ص 141.
    7. سنن النبى، ص 133. (انه كره الحمره فى اللباس)
    8. مكارم الاخلاق، ص 103.
    9. بحارالانوار، ج 16، ص 251 / مكارم الاخلاق، ص 36.
    10. بحارالانوار، ج 16، ص 251 / محجة البیضاء، ج 4، ص 145.
    11. سنن النبى، ص 120/ محجة البیضاء، ج 4، ص 141.
    12. سنن النبى، ص 125، حدیث 135.
    13. همان، ص 120 به نقل از احیاء العلوم غزالى.
    14. همان، ص 123.
    15. محجه البیضاء، ج 4، ص 125.
    16. سنن النبى، ص 131.
    17. همان، ص 123 / بحار الانوار، ج 16، ص 227.
    18. محجة البیضاء، ج 4، ص 130.
    19. بحارالانوار، ج 16، ص 230.
    20. همان، ص 239.
    21. مكارم الاخلاق، ص 120.
    22. سنن النبى، ص 122/ محجة البیضاء، ج 4، ص 143.
    23. بحار الانوار، ج 16، ص 250.
    24. سنن النبى، ص 125.
    25. مكارم الاخلاق، ص 36.
    26. بحارالانوار، ج 16، ص 227.
    27. همان، ص 251 / سنن النبى، ص 121.
    28. سنن النبى، ص 123.
    29. همان، ص 126.
    30. بحارالانوار، ج 16، ص 237.
    31. همان، ص 278.
    32. مكارم الاخلاق، ص 101.
    33. همان، ص 116.
    34. همان، ص 118.
- -

ارسال شده توسط مسعود در تاریخ‌ شنبه 1388/01/1 - 05:11 ب.ظ | نظرات (- -)

چند مطلب اخیر آرشیو شده

پارک علم و فناوری

مداجی استاد سلیم موذن زاده

دانلود آخرین آلبوم یوسف اسلام Roadsinger

زندگینامه یوسف اسلام

سلامی از جنس دوباره آشنا شدن

دانلود ویدئو كلیپ جدید سامی یوسف YOU Came To Me

شلوارهای موهن زنانه چینی در تهران+عکس

طرح 313

خدا ، هالیوود و انسان گرایی

استخدام شهرداریها ( اطلاعیه چهارم )

نامه ای به پیام آور اعظم

منابع آزمون استخدامی شهرداری ها

میزان رای ملت است

من فرشته، زن نیستم!

آن شب قلب ملت از کار ایستاد ...

متن دانشنامه جامع ستاد مرکزی استخدام شهردایها(اطلاعیه سوم)

قرآن کریم به صورت فلش

فردا كسی مویه‌های فاطمه (س) را نخواهد شنید

فیلم نماز صبح آیت الله بهجت حفظه الله

بهجت ایران به لقاء الله پیوست

هیچ می دانید زیر ذره بین خدایید!!

Muharram and Safar(مقاله انگلیسی)

بهشت و جهنم را بیشتر بشناسیم

انتخابات

عذاب تهمت زدن به دیگران

مجموعه نوحه و سینه زنی ایام فاطمیه (س) - بانوی بی نشان

گلچین مداحی ایام فاطمیه (س) ازحاج محمد رضا طاهری - MP3

نرم افزار قرآنی ترتیل نسخه 1

فیلم مستند " در این قطعه از بهشت "

مجموعه کامل ادعیه و زیارات از مداحان معروف - mp3

---------------------------------------------------------------------------------------------------------


*
*
*
*
*
*
*