تبلیغات
پیام آور اعظم - صلوات یا کف و سوت ؟
به وب سایت پیام آور اعظم خوش آمدید...:::... برای استفاده کامل از مطالب به منوی آخرین مطالب و منوی موضوعات وبلاگ مراجعه کنید.....:::.....اخبار این وبلاگ هر روز آپدیت می شود....:::.... شما می توانید سوالات ، انتقادات و نظرات خود را در چت باکس این وب اعلام کنید......:::...... هرگونه مطلب یا مقاله خاص خود را به ما اعلام کنید تا در کمترین زمان در وب سایت قرار داده شود ....:::... لطفا در نظر سنجی شرکت فرمایید ، بزودی نتایج نظر سنجی در این وب اعلام میشود
احادیث
دانلود سرا

لینک های دانلود سایت

فیلم نماز صبح آیت الله بهجت حفظه الله
مجموعه سخنرانی شهید مطهری (2)
مجموعه سخنرانی شهید مطهری (1)
تفسیر المیزان ویژه موبایل
مجموعه نرم افزار های اسلامی سری 2
مستند شعبده شیطان (ویژه موبایل)
مجموعه نور احکام - ویژه موبایل
مجموعه کتب شهید مطهری (1) - ویژه موبایل
مجموعه کتب شهید مطهری (2) - ویژه موبایل
مجموعه کتب شهید مطهری (3) - ویژه موبایل
theme های مذهبی برای سونی اریکسون سری 1
theme های مذهبی برای سونی اریکسون سری 2
فیلم سیاحت غرب (2) (سری جدید)
دانلود کتاب های شهید مطهری
کتاب الکترونیکی قرآن کریم
مناجات زیبای ربنا
مداحی به مناسبت شهادت اما رضا
کلیپ های تصویری به مناسبت اربعین حسینی
آلبوم جدید سامی یوسف به نام بدون تو
اذان زیبای مرحوم موذن زاده
بازی فلش سنگ ها (حمایت از غزه)
مداحی حاج نزار قطری سری 2
مداحی حاج نزار قطری سری 1
قبله نما برای موبایل
تم های زیبای گوشی نوکیاN70
سخنرانی استاد قمشه ای درمورد وظایف پیامبر
تم های زیبای گوشی سونی اریکسون سری 3
مجموعه کامل نرم افزار های مذهبی موبایل
ملاکهای انتخاب همسر و روانشناسی ازدواج ویژه برادران
مداحی غلامرضا کویتی پور
گنج های معنوی
کلیپ تصویری مرحوم آقاسی
نرم افزار احکام همراه-رساله کامل

مقاله
Disquisition english
نظرسنجی

لطفا در سیستم نظرسنجی شرکت فرمایید

به زودی نتیجه نظر سنجی را

اعلام می کنیم

چه نوع فایل هایی برای دانلود احتیاج دارید؟







ساعت و تاریخ

شرکت در جشنواره
جشنواره  سراسری وبلاگ نویسی تبیان در حال برگزاری است . ثبت نام کنید
نظرات
آمار و اطلاعات
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل بازدیدها :

كل مطالب :

كل نظرات :

ایجاد صفحه : - ثانیه

آرشیو ماهیانه
لوگو کده وبلاگ
لینك به ما


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی

صلوات  یا کف و سوت ؟

صلوات» به بیان قرآن كریم نغمه الهی و نوایی ملكوتی است: «اِنَّ اللّه‏َ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبیِّ»؛ «خداوند و فرشتگان او بر پیامبر درود می‏فرستند.» صلوات، عشق ورزی بی پروای یوسفهای آفرینش است به گلبرگهای سرسبد هستی؛ قدرشناسی از گلگون چهره‏هایی است كه به پای رو سفیدی ما فدا شدند؛ هم بهترین دعا در شأن برترینهاست و هم عامل پذیرشِ دعاهای ما؛ صلوات، نوای ایمان و نابودی نفاق است؛ هم توحید است و هم نبوّت، هم امامت است و هم معاد روز قیامت، و در یك كلمه، «تمام تسبیحِ جان ماست.»1
    این مقال، ابتدا به بررسی یكی از مسائل اجتماعی؛ یعنی تبدیل صلوات به اموری همچون: كف، سوت و یا سكوت ـ صرف نظر از ثواب و عقاب ـ می‏پردازد، و بخش دوم آن، مائده‏ای معنوی است در فضیلت صلوات.
    تبدیل صلوات به كف و سوت
    نوآوری و تغییرات در بسیاری از ابعاد زندگی از جمله ... در ادامه مطلب ببینید.

عنوان :

صلوات یا كف و سكوت؟

صاحب اثر :

علی مختاری

منبع :

مجله مبلغان شماره 47

    «صلوات» به بیان قرآن كریم نغمه الهی و نوایی ملكوتی است: «اِنَّ اللّه‏َ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبیِّ»؛ «خداوند و فرشتگان او بر پیامبر درود می‏فرستند.» صلوات، عشق ورزی بی پروای یوسفهای آفرینش است به گلبرگهای سرسبد هستی؛ قدرشناسی از گلگون چهره‏هایی است كه به پای رو سفیدی ما فدا شدند؛ هم بهترین دعا در شأن برترینهاست و هم عامل پذیرشِ دعاهای ما؛ صلوات، نوای ایمان و نابودی نفاق است؛ هم توحید است و هم نبوّت، هم امامت است و هم معاد روز قیامت، و در یك كلمه، «تمام تسبیحِ جان ماست.»1
    این مقال، ابتدا به بررسی یكی از مسائل اجتماعی؛ یعنی تبدیل صلوات به اموری همچون: كف، سوت و یا سكوت ـ صرف نظر از ثواب و عقاب ـ می‏پردازد، و بخش دوم آن، مائده‏ای معنوی است در فضیلت صلوات.
    تبدیل صلوات به كف و سوت
    نوآوری و تغییرات در بسیاری از ابعاد زندگی از جمله سنن، آداب و رسوم اجتماعی، امری رایج و تا اندازه‏ای اجتناب‏ناپذیر است. آنچه مهم و مسئولیت آور است جهت دهی مطلوب به این گونه امور است؛ مثلاً در دهه چهل تا آغاز اوج‏گیری نهضت اسلامی ایران، هرگاه جمعیتی می‏خواست قطعنامه یا فرازی از سخنرانی را تأیید كند، سه بار می‏گفتند: «صحیح است». كم كم مردم با بیداری، شعور و ارتكاز معنوی خود آن را به «تكبیر» تبدیل كردند. همچنین به هنگام تشویق و تأیید كسی یا موضوعی، صلوات رایج شد و هر چه بر صفا و پاكی فرزندان اسلام افزوده می‏شد، استفاده از این شیوه بیشتر شد، به گونه‏ای كه در دو دهه آغاز انقلاب، سوت كشیدن و یا اعلام سكوت، امری مستهجن شمرده می‏شد. این در حالی است كه هیچ گاه امام راحل یا رهبر معظم انقلاب و شخصیتهای مهم، در این باره دخالت صریحی نداشتند.
    اخیرا قضیه به عكس شده و برخی به نابودی ارزشهای انقلاب اسلامی و ثمرات خون شهیدان همت گماشته‏اند. گویا هیچ همّ و غمّ و هدفی جز این ندارند. بدین سان، تغییر و تحوّل در روحیه‏ها، مظاهر رفتاری و ارزشهای اصیل اسلامی و ملی شتاب بیشتری به خود گرفته است. بویژه، همسویان غرب توانسته‏اند بخشی از جوانان را از اصالت و هویّت خود جدا و به رسانه‏ها، كتابها و فرهنگ خودی بدبین نموده، به پستان فرهنگی آمریكا متصل كنند.
    بررسی علل و زمینه‏های این موضوع فرصتی دیگر می‏طلبد. ولی آیا باید چشم بسته، فرزندان خود را رها كنیم؟ آیا روشنگری و جهت دهی جریانها، از مهم‏ترین وظایف ما نیست؟
    اكنون جا دارد درباره مثلث تقلیدی «كف، سوت، سكوت» نكاتی بیان شود.
    الف) اینها حركت و صداهای پوچ و تهی است و تنها وسیله‏ای خشك و بی معنا برای ابراز یك احساس به شمار می‏رود. ولی تكبیر و صلوات صدایی وحیانی و آسمانی است نه زمینی، ضمن اینكه جهانی از معارف را در بردارد.
    ب) چنین اموری تقلید كوركورانه از یك فرهنگ اجتماعی است، تقلید از كسانی كه در فرهنگ و معارف از ما ناتوان ترند و این گونه تقلید اگر از روی غفلت باشد، به معنای زدن مهر بی‏عقلی و بی‏شعوری بر پیشانی خویش است. اگر مقلِّد لحظه‏ای می‏اندیشید كه چرا نباید دیگران پیرو من باشند و چرا من باید خود باخته و خود فروخته باشم، دست از این آلودگیها می‏شست.
    گفتنی است كه تقلید از اهل علم و اجتهاد، بهره‏مندی از سفره فراهم شده از یك عمر تحقیق مجتهد است، همچنان كه او نیز از تلاش و تحقیق هزار ساله بزرگ‏ترین دانشمندان سود جسته است.
    نظیر درمان یك مرض با استفاده از راهنمایی پزشك متخصص كه در واقع، این عمل به مفهوم بهره مندی از تحقیق هزاران پژوهشگر پزشكی است نه تقلید كوركورانه از جاهلان.
    ج) هر یك از زوایای این مثلث، نوعی غربزدگی و از خود بیگانگی است. ملّتی كه آیین و فرهنگ اصیل خود را رها كند، در معرض زوال و نابودی است. عجیب اینجاست كه مدعیان ملی گرایی همواره در این باره پیشقراولان بیگانه پرستی و وطن فروشی و گشودن دروازه به روی استعمار بوده‏اند! بگذریم از اینكه در مواقع بروز خطر و جنگ برای كشور، فرار از صحنه را فراروی خود قرار داده‏اند.
    بدیهی است استفاده از خوبیها و فضایل، یا علم و صنعت از هر كجا باشد مایه افتخار است، ولی با تأسف پادوهای آمریكا و خود فروختگان آنها در كشورهای شرقی و از جمله ایران، در زمینه‏های مثبت هیچ هنری نداشته‏اند و پیرو پلیدیهای دیگران بوده‏اند. آیا یك ملت با منع حجاب و تغییر لباس و آرایش، متمدّن می‏شود؟ و آیا در ایرانِ رضاخانی چنین چیزی حاصل شد؟
    آیا اروپا و آمریكا نیز از فرهنگ ما تقلید می‏كنند یا از خود مقاومتی سرسختانه نشان می‏دهند؟ نمونه‏هایی از برخورد خشن با فرهنگ اسلامی و ایرانی، هر روزه در دنیا رخ می‏دهد؛ مثلاً دو سال پیش، فرانسه حاضر نشد شراب را از سفره ضیافت شام ریاست جمهور ایران حذف كند، با اینكه وجود شراب از واجبات مسیحیت نیست. به همین جهت، مدتی مدید با فرانسه مذاكره شد و سفر به تأخیر افتاد و در نهایت، رئیس جمهوری در ضیافت شام حاضر نشد و با عصرانه‏ای پذیرایی پایان پذیرفت.
    پوشش روسری در كشورهایی مانند: فرانسه و انگلیس سالهاست كه برای مسلمانان، محرومیت آور شده است، به گونه‏ای كه جراید نوشتند: رئیس دولت تركیه نتوانست دختر خود را با روسری به دانشگاه بفرستد و به دلیل داشتن روسری، مجبور شد در بیرون كشور و دیار غربت و جدا از والدین، به تحصیلاتش ادامه دهد.
    د) این حركتها و سكوتها به جز قراردادی اعتباری، هیچ بار فضیلتی و ارزش معنوی ندارند. اگر برای شادی روح مرده‏ای به جای اعلام چند لحظه سكوت، مثلاً گفته شود: چند دقیقه فوت كنید، چشمانتان را ببندید و یا انگشت سبابه خود را حركت دهید، به حال آن مرحوم هیچ فایده و فرقی ندارد.
    ه··) پذیرش آداب و رسوم پوچ بیگانگان، اعلام خود باختگی، بی‏شخصیّتی و در یك جمله برافراشتن پرچم بی لیاقتی و وادادگی بر بام فرهنگ این مرز و بوم است.
    از برنامه‏های كافرانِ عهد جاهلیّت، كف و سوت به جای نماز بود: «وَ ما كانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَیْتِ إلاّ مُكاءً و تَصْدِیَةً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ»؛2 «نمازشان در خانه خدا جز سوت كشیدن و كف زدن نبود. پس به سزای آنچه كفر می‏ورزیدید، این عذاب را بچشید.»
    منزلت صلوات
    علاوه بر اینكه خدا و فرشتگان بر پیامبر صلوات می‏فرستند، مؤمنان نیز به این امر فرمان داده شده‏اند: «إنَّ اللّه‏َ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما»؛3 «خداوند و فرشتگان او بر پیامبر صلوات می‏فرستند. ای كسانی كه ایمان آورده‏اید بر پیامبر صلوات بفرستید و كاملاً تسلیم او باشید.»
    در قرآن كریم هم دستور احترام و بزرگداشت خداوند تعالی هست كه «مالَكُمْ لاتَرْجُونَ لِلّهِ وَقارا»4؛ «شمارا چه می‏شود كه برای خداوند شكوهی را امید ندارید.» و هم توقیر و گرامیداشت پیامبر را گوشزد می‏نماید: «اِنّا أَرْسَلْناكَ شاهِدا وَ مُبَشِّرا وَ نَذیرا لِتُؤْمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّروُهُ وَ تُسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصیلاً»5؛ «به راستی كه ما تو را شاهد و گواه و بشارت دهنده و هشدار دهنده فرستادیم. تا [شما مردم] به خدا و پیمبرش بگروید و یاری‏اش كنید و گرامی‏اش بدارید6 و در صبح و شام تسبیحش گویید.»
    
    محدّث قمی قدس‏سره در بیان رفتار امام صادق علیه‏السلام می‏نویسد:
    «... و آن جناب، كثیر الحدیث و خوش مجالست و كثیر الفوائد بود. هرگاه می‏خواست بگوید: «قال رسول اللّه صلی‏الله‏علیه‏و‏آله » رنگش تغییر می‏كرد؛ گاهی سبز می‏گشت و گاهی زرد، به حدّی كه نمی‏شناخت او را كسی كه می‏شناخت او را... .
    مؤلف گوید: خوب تأمّل كن در حال حضرت صادق علیه‏السلام در تعظیم و توقیر او از رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله كه به هنگام نقل حدیث و نام بردن اسم شریف آن جناب چگونه حالش تغییر می‏كرد، با اینكه پسر پیغمبر و پاره تن اوست... با بی احترامی و بی طهارت اسم مباركش را مگو و ننویس.
    هزار مرتبه شویم دهان به مشك و گلاب هنوز نام تو بردن كمال بی ادبی است7»
    
    احكام صلوات
    صلوات، همیشه، ارزشمند است، ولی در مواردی فضیلت واستحباب بیشتری پیدا می‏كند؛ مثلاً هنگام ورود وخروج از مسجد؛ پس از ذكر نام حضرت رسول صلی‏الله‏علیه‏و‏آله حتی در نماز ؛ شب و روز جمعه؛ ماه مبارك رمضان؛ پس از نمازها ؛ به هنگام ذبح حیوانات و هنگام شنیدن نام حضرت.8
    در نماز میّت و همچنین درتشهد نمازهای دیگر، صلوات واجب است و نماز بی صلوات، باطل است.
    پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «مَنْ صَلّی صَلاةً لَمْ یُصَلِّ فیها عَلَیَّ وَ لاعَلی أَهْلِ بَیْتی لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ؛9 هركس نماز بگذارد و در آن بر من و اهل بیت من صلوات نفرستد، از او قبول نمی‏شود.»
    
    صلوات ناقص
    ذكر «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ» بدون «وَ آلِهِ» ناقص و خلاف امر پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله است؛ چنان كه حضرت می‏فرماید: «مَنْ صَلّی عَلَیَّ وَ لَمْ یُصَلِّ عَلی آلی لَمْ یَجِدْ ریحَ الْجَنَّةِ؛10 هركه بر من صلوات بفرستد و بر خاندانم درود نفرستد، بوی بهشت را نمی‏یابد.»
    امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: مردی به كعبه درآویخته بود و چنین می‏خواند: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ». پدرم شنید و به او فرمود: «یا عَبْدَ اللّهِ لاتَبْتَرْها، لا تَظْلِمْنا حَقَّنا، قُلْ: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ؛11 بنده خدا! صلوات را ناقص نكن و در حقّ ما ظلم نكن، بگو: خدایا بر محمد و اهل بیتش درود بفرست.»
    در روایات فراوانی، حذف «آل محمد» از صلوات - كه كار یزیدیان است - نهی شده است. علامه طباطبایی رحمه‏الله پس از روایتی در این باره، می‏نویسد: «جز این، هیجده حدیث دیگر از اهل سنت دلالت دارد بر صلوات كامل و پرهیز از ناقص... و اما روایات شیعه در این موضوع، فراوان و بی شمار است».
    در صحاح اهل سنت است: «اگر «آل محمد» نباشد، صلوات ابتر است‏و كسی كه آن را نگوید، دست ردّ بر سینه‏اش می‏خورد و به او خطاب می‏شود: «لا لَبَّیْكَ وَ لا سَعْدَیْكَ.»12
    
    كیفیّت صلوات
    مردی به پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله عرض كرد: دانستیم چگونه بر شما سلام كنیم، ولی صلوات بر شما چگونه است؟ آن حضرت فرمودند: بگو: «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ، كَما صَلَّیْتَ عَلی إِبْراهیمَ وَ آلِ إِبْراهیمَ إِنَّكَ حَمیدٌ مَجیدٌ، اَللّهُمَّ بارِكْ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ كَما بَارَكْتَ عَلی إِبْراهیمَ وَ آلِ إِبْراهیمَ إِنَّكَ حَمیدٌ مَجیدٌ.»13
    حضرت سجاد علیه‏السلام در پایان دعای مكارم الأخلاق چنین دعا می‏كند: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، كَأَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلی أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ قَبْلَهُ وَ أَنْتَ مُصَلٍّ عَلی أَحَدٍ بَعْدَهُ؛14 بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، مانند بهترین درودی كه قبل از او بر هر یك از بندگانت نثار كردی و یا پس از او نثار كسی خواهی كرد.»
    بهتر است صلوات با صدای بلند باشد. از پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله روایت شده است: «اِرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ بِالصَّلاةِ عَلَیَّ فَإِنَّها تَذْهَبُ بِالنِّفاقِ؛15 با صدای بلند بر من صلوات بفرستید كه نفاق را از بین می‏برد.»
    البته برخی از افراد عامی در مشاهد مشرّفه مثل رواقهای حرم حضرت رضا علیه‏السلام با صدای بلند و پی در پی توصیه به صلوات می‏كنند كه در آن اماكن، سنّت بدی است؛ زیرا مزاحم افرادی است كه دعا، نماز و زیارت می‏خوانند. بزرگان نیز به حفظ ادب و آهسته خواندن زیارتنامه سفارش كرده‏اند.16
    ثواب و فضیلت صلوات
    
    1. كفاره گناهان:
    امام رضا علیه‏السلام می‏فرماید: «مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلی ما یُكَفِّر بِهِ ذُنُوبَه فَلْیُكْثِرْ مِن الصَّلاةِ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، فَإنَّها تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْما؛17 هركه از انجام عملی كه گناهانش را جبران كند ناتوان است، پس باید زیاد برمحمد و آل محمد صلوات بفرستد؛ زیرا صلوات، گناهان را به كلّی پاك هركه از انجام عملی كه گناهانش را جبران كند ناتوان است، پس باید زیاد برمحمد و آل محمد صلوات بفرستد؛ زیرا صلوات، گناهان را به كلّی پاك می‏كند.
    می‏كند.»
    
    2. وزین‏ترین و برترین:
    از امام باقر یا صادق علیهما‏السلام نقل شده است: «أَثْقَلُ مایُوضَعُ فِی الْمیزانِ یَوْمَ الْقیامَةِ الصَّلاةُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عَلی أَهْلِ بَیْتِهِ18؛ سنگین‏ترین چیزی كه در روز قیامت در ترازو گذاشته می‏شود، صلوات بر محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و اهل بیت او می‏باشد.»
    و از امام صادق علیه‏السلام روایت است كه «ما مِنْ عَمَلٍ یَوْمَ الجُمُعَةِ أَفْضَلَ مِنَ‏الصَّلاةِ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِهِ19؛ روز جمعه هیچ كاری برتر و پرفضیلت‏تر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست.»
    
    3. دوستی خداوند:
    از امام هادی علیه‏السلام چنین روایت است كه: «إنَّما اتَّخَذَ اللّهُ إبْراهیمَ علیه‏السلام خَلیلاً، لِكَثْرَةِ صَلاتِهِ عَلی مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ، صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْهِمْ؛ تنها دلیلی كه خدا به خاطر آن ابراهیم علیه‏السلام را به مقام دوستی و خلیل بودن رسانید، كثرت صلوات فرستادن او بر محمد و اهل بیتش - كه درود خدا بر آنان باد - بود.»
    
    4. بخیل واقعی:
    پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «اَلْبَخیلُ حَقّا مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ یُصَلِّ عَلَیَّ20؛ بخیل حقیقی كسی است كه نزد او از من یاد شود و او بر من صلوات نفرستد.»
    
    5. صدای سخن عشق:
    از امام صادق علیه‏السلام روایت است: «إذا ذُكِرَ النَّبیُّ صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فَأَكْثِرُوا الصَّلاةَ عَلَیْهِ فَأِنَّهُ مَنْ صَلّی عَلَی النَّبی صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ أَلْفَ صَلاةٍ فی أَلْف صَفٍّ مِنَ الْمَلائِكَةِ، وَ لَمْ یَبْقَ شَیْ‏ءٌ مِمّا خَلَقَهُ اللّهُ إلاّ صَلّی عَلَی الْعَبْدِ، لِصَلاةِ اللّهِ عَلَیْهِ وَ صَلاةِ مَلائِكَتِهِ فَمَنْ لَمْ یَرْغَبْ فی هذا، فَهُوَ جاهلٌ مَغْرورٌ قَدْ بَرِی‏ءَ اللّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَهْلُ هنگامی كه از پیامبر یاد می‏شود، زیاد بر او صلوات بفرستید؛ زیرا هركه بر پیامبر صلوات فرستد، خداوند در میان هزار صف از فرشتگان بر او هزار درود فرستد، و چیزی از مخلوقات خدا باقی نمی‏ماند مگر اینكه بر این بنده درود می‏فرستند.
    بَیْتِهِ21؛ هنگامی كه از پیامبر یاد می‏شود، زیاد بر او صلوات بفرستید؛ زیرا هركه بر پیامبر صلوات فرستد، خداوند در میان هزار صف از فرشتگان بر او هزار درود فرستد، و چیزی از مخلوقات خدا باقی نمی‏ماند مگر اینكه بر این بنده درود می‏فرستند؛ چون خدا و فرشتگان بر او درود فرستاده‏اند. پس كسی كه در این باره بی‏علاقه باشد، جاهل و فریب خورده است و قطعا خدا و پیامبر او و اهل بیتش از او بیزارند.»
    
    6. رهایی از مشكلات:
    از استاد اخلاق و عرفان آیت الله بهاءالدینی رحمه‏الله نقل شده است:
    «ما تجربه زیادی به دست آورده‏ایم و وجدان نمودیم كه برای رهایی از مشكلات راههایی هست كه بهترین آنها كه خود ما حس كرده‏ایم و به كمك آنها به حاجتهایمان رسیده‏ایم، چهار چیز است: نذر كردن گوسفند برای فقرا، خواندن حدیث كساء به طور پی در پی، پرداخت صدقه و ختم صلوات.»22
    
    7. كتابت صلوات:
    در پاداش نوشتن صلوات، حدیثی از پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله نقل گردیده است: «مَنْ صَلّی عَلیَّ فی كتابٍ لَمْ تَزَل الْمَلائِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مادامَ اِسْمی فی ذلِكَ الْكِتابِ23؛ هركه در نوشته‏ای بر من صلوات بنویسد، تا هنگامی كه نامم در آن مكتوب باقی است، فرشتگان پیوسته برای او استغفار می‏كنند.»
    
    پاورقیها:
    1. «اَلصَّلاةُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ تَعْدِلُ عِنْدَاللّه‏ِ التَّسْبیحَ وَالتَّهْلیلَ وَالتَّكْبیرَ؛ درود فرستادن بر محمد و آل محمد، نزد خداوند متعال سبحان اللّه‏ و لا اله الاّ اللّه‏ و اللّه‏ اكبر گفتن است.» عیون اخبار الرضا علیه‏السلام ، ج1، ص 294، ح52.
    10. امالی صدوق، ص 167، ح9؛ بحارالانوار، ج8، ص186.
    11. اصول كافی، ج2، ص495، ح21؛ عدّة الداعی، ص149.
    12. ر.ك: صحیح بخاری، ج6، ص 651؛ ج4، ص1802؛ صحیح مسلم، ج1، ص305؛ الغدیر، ج7، ص7 و الدّرّ المنثور، ذیل آیه 56 سوره احزاب.
    13. المیزان، ج16، ص344؛ ر.ك: اهل البیت فی الكتاب و السنّة، ص380، ح901 - 902 نقل از بخاری، ج3، ص1233، ح3190؛ و ج4، ص1802، 4519.
    14. مكارم الاخلاق، دعای 20 صحیفه سجادیه.
    15. الكافی، ج2، ص 493، باب الصلاة علی النبی، ح13.
    16. تفسیر سوره حجرات، آیت الله دستغیب، ذیل آیه فوق.
    17. سفینة البحار، ج3، ص125، به نقل از عیون أخبار الرضا علیه‏السلام ج1، ص294، ح52.
    18. همان، ص126، به نقل از قرب الاسناد، ص9.
    19. همان، به نقل از خصال، ص394.
    20. همان، به نقل از معانی الأخبار، ص246.
    21. همان، ص127، به نقل از كافی، ج2، ص492.
    22. آیت بصیرت، ص68.
    23. كنز العمّال، ح2243.
    2. انفال/ 35.
    3. احزاب/ 56.
    4. نوح/ 13.
    5. فتح/ 8 ـ 9.
    6. وهّابیها، گرامیداشت پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را حتی در سالگرد ولادت و رحلت آن حضرت، حرام و كفر و شرك می‏دانند و عاشورا را نیز عید قلمداد می‏كنند.
    7. اخلاق(1)، ص46 ـ 45، به نقل از منتهی الآمال، ج2، ص 242 ـ 243.
    8. سفینة البحار، ج3، واژه «صلا» ؛ عدّة الداعی، ص150؛ میزان الحكمة، ج2، ص 1662؛ وسائل الشیعة، ج4، ص1210 ـ 1222، باب الصلاة علی النبی صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ؛ بحار، ج94، باب 47.
    9. سنن دارقطنی، ج1، ص355، ح6؛ عوالی اللآلی، ج2، ص40، ح101.

- -

ارسال شده توسط مسعود در تاریخ‌ جمعه 1388/01/7 - 09:32 ق.ظ | نظرات (- -)

چند مطلب اخیر آرشیو شده

پارک علم و فناوری

مداجی استاد سلیم موذن زاده

دانلود آخرین آلبوم یوسف اسلام Roadsinger

زندگینامه یوسف اسلام

سلامی از جنس دوباره آشنا شدن

دانلود ویدئو كلیپ جدید سامی یوسف YOU Came To Me

شلوارهای موهن زنانه چینی در تهران+عکس

طرح 313

خدا ، هالیوود و انسان گرایی

استخدام شهرداریها ( اطلاعیه چهارم )

نامه ای به پیام آور اعظم

منابع آزمون استخدامی شهرداری ها

میزان رای ملت است

من فرشته، زن نیستم!

آن شب قلب ملت از کار ایستاد ...

متن دانشنامه جامع ستاد مرکزی استخدام شهردایها(اطلاعیه سوم)

قرآن کریم به صورت فلش

فردا كسی مویه‌های فاطمه (س) را نخواهد شنید

فیلم نماز صبح آیت الله بهجت حفظه الله

بهجت ایران به لقاء الله پیوست

هیچ می دانید زیر ذره بین خدایید!!

Muharram and Safar(مقاله انگلیسی)

بهشت و جهنم را بیشتر بشناسیم

انتخابات

عذاب تهمت زدن به دیگران

مجموعه نوحه و سینه زنی ایام فاطمیه (س) - بانوی بی نشان

گلچین مداحی ایام فاطمیه (س) ازحاج محمد رضا طاهری - MP3

نرم افزار قرآنی ترتیل نسخه 1

فیلم مستند " در این قطعه از بهشت "

مجموعه کامل ادعیه و زیارات از مداحان معروف - mp3

---------------------------------------------------------------------------------------------------------


*
*
*
*
*
*
*