تبلیغات
پیام آور اعظم - نمونه های قرآنی طنز
به وب سایت پیام آور اعظم خوش آمدید...:::... برای استفاده کامل از مطالب به منوی آخرین مطالب و منوی موضوعات وبلاگ مراجعه کنید.....:::.....اخبار این وبلاگ هر روز آپدیت می شود....:::.... شما می توانید سوالات ، انتقادات و نظرات خود را در چت باکس این وب اعلام کنید......:::...... هرگونه مطلب یا مقاله خاص خود را به ما اعلام کنید تا در کمترین زمان در وب سایت قرار داده شود ....:::... لطفا در نظر سنجی شرکت فرمایید ، بزودی نتایج نظر سنجی در این وب اعلام میشود
احادیث
دانلود سرا

لینک های دانلود سایت

فیلم نماز صبح آیت الله بهجت حفظه الله
مجموعه سخنرانی شهید مطهری (2)
مجموعه سخنرانی شهید مطهری (1)
تفسیر المیزان ویژه موبایل
مجموعه نرم افزار های اسلامی سری 2
مستند شعبده شیطان (ویژه موبایل)
مجموعه نور احکام - ویژه موبایل
مجموعه کتب شهید مطهری (1) - ویژه موبایل
مجموعه کتب شهید مطهری (2) - ویژه موبایل
مجموعه کتب شهید مطهری (3) - ویژه موبایل
theme های مذهبی برای سونی اریکسون سری 1
theme های مذهبی برای سونی اریکسون سری 2
فیلم سیاحت غرب (2) (سری جدید)
دانلود کتاب های شهید مطهری
کتاب الکترونیکی قرآن کریم
مناجات زیبای ربنا
مداحی به مناسبت شهادت اما رضا
کلیپ های تصویری به مناسبت اربعین حسینی
آلبوم جدید سامی یوسف به نام بدون تو
اذان زیبای مرحوم موذن زاده
بازی فلش سنگ ها (حمایت از غزه)
مداحی حاج نزار قطری سری 2
مداحی حاج نزار قطری سری 1
قبله نما برای موبایل
تم های زیبای گوشی نوکیاN70
سخنرانی استاد قمشه ای درمورد وظایف پیامبر
تم های زیبای گوشی سونی اریکسون سری 3
مجموعه کامل نرم افزار های مذهبی موبایل
ملاکهای انتخاب همسر و روانشناسی ازدواج ویژه برادران
مداحی غلامرضا کویتی پور
گنج های معنوی
کلیپ تصویری مرحوم آقاسی
نرم افزار احکام همراه-رساله کامل

مقاله
Disquisition english
نظرسنجی

لطفا در سیستم نظرسنجی شرکت فرمایید

به زودی نتیجه نظر سنجی را

اعلام می کنیم

چه نوع فایل هایی برای دانلود احتیاج دارید؟







ساعت و تاریخ

شرکت در جشنواره
جشنواره  سراسری وبلاگ نویسی تبیان در حال برگزاری است . ثبت نام کنید
نظرات
آمار و اطلاعات
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل بازدیدها :

كل مطالب :

كل نظرات :

ایجاد صفحه : - ثانیه

آرشیو ماهیانه
لوگو کده وبلاگ
لینك به ما


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی

چنانكه آمد، طنز یك نوع استعاره است و در قرآن به صورت تمثیلات و تشبیهات و تنظیرات دیده می‏شود كه اینك نمونه‏هایی از آنها ذكر می‏شود:

4 . 1 . تشبیه صدای بلند به عرعر خر

و اغضض من صوتك ان انكر الاصوات لصوت الحمیر (12) ; آرام سخن‏گو (نه با فریاد بلند) كه زشت‏ترین صداها، صدای خر است .

در این آیه واقعیتی تلخ در قالب تشبیه و تنظیر بیان شده است .

4 . 2 . تشبیه رفتار بلعم باعورا به پارس سگ

فمثله كمثل الكلب ان تحمل علیه یلهث او تتركه یلهث (13) ; داستانش چون داستان سگ است [كه] اگر بر آن حمله‏ور شوی، زبان از كام برآورد، و اگر آن را رها كنی، [باز هم] زبان از كام برآورد .

بقیه در ادامه مطلب

خداوند در این آیه بلعم باعورا را به سگی تشبیه می‏كند .

4 . 3 . تشبیه رباخوار به شیطان

الذین یاكلون الربا لایقومون الا كما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس (14) ; كسانی كه ربا می‏خورند، [از گور] بر نمی‏خیزند، مگر مانند برخاستن كسی كه شیطان بر اثر تماس، آشفته‏سرش كرده‏است .

ربا خوار در رفتار اجتماعی خود مثل افراد دیوانه عمل می‏كند; زیرا رباخوار نظم اقتصادی را بر هم می‏زند و موجب اضطراب و سرگیجی جامعه می‏گردد; لذا مانند انسانی كه سرگیجه گرفته از قبر بیرون می‏آید; به جهت آنكه تعادل اقتصادی جامعه را بر هم زده، در رستاخیز تعادلش از دست می‏رود .

این آیه حالت روانی یك رباخوار را در قالبی شیرین به تصویر می‏كشد و عاقبت تلخ رباخواران را در مثالی زیبا بیان می‏كند (15) .

4 . 4 . نسبت‏شكستن بت‏ها به بت‏بزرگ

بل فعله كبیرهم هذا فاسئلوهم ان كانوا ینطقون (16) ; بلكه آن را بزرگترشان كرده‏است . اگر سخن می‏گویند، از آنها بپرسید!

این آیه به داستان حضرت ابراهیم با قوم لجوح و عنود خود مربوط است . آن قوم هنگام عید آن حضرت را به مراسم دعوت كردند; اما او اجابت نكرد و برای مراسم نرفت . وقتی برگشتند، دیدند، تمام بتها شكسته شده و تبری بر روی بت‏بزرگی نهاده شده‏است . نزد حضرت ابراهیم آمدند و او را به شكستن آنها متهم نمودند . حضرت فرمود: من این كار را نكردم; بلكه بزرگ آنها چنین كرده‏است . شما از این بت‏ها سؤال كنید، اگر سخن می‏گویند .

شاید بتوان مطابق برخی از تفاسیر این مورد را «طنز» به شمار آورد . عبارت «بل فعله كبیرهم هذا» طبق تفسیری كه در آن، «هذا» فاعل فعل شمرده می‏شود، طنز است; زیرا كاملا خنده‏آور است كه مثلا بت‏های كوچك تخلف كرده‏باشند و بت‏بزرگ آنها را تنبیه كرده‏باشد (17) .

4 . 5 . تشبیه درآمدن كفار به بهشت‏به ورود شتر به سوراخ سوزن

و لایدخلون الجنة حتی یلج الجمل فی سم الخیاط (18) ; [كسانی كه آیات الهی را تكذیب كرده‏اند]، به بهشت در نمی‏آیند، مگر آنكه شتر در سوراخ سوزن در آید .

این معنا یك كنایه است و در واقع در این آیه حقیقتی تلخ در قالبی شیرین ارائه شده‏است و طنز معجونی است از نیش و نوش . نیش طنز همان حقیقت تلخ است كه در آیه عبارت از «عدم ورود كفار و مشركان به بهشت‏» است و نوش آن همان قالب شیرین است كه در این آیه عبارت از «حتی یلج الجمل فی سم الخیاط‏» است (19) .

4 . 6 . تعبیر ریشخندآمیز درباره سران كفار

ذق انك انت العزیز الكریم (20) ; بچش كه تو همان ارجمند بزرگواری!

این آیه درباره برخی از سران كفر و شرك مكه است كه در رستاخیز گرفتار جهنم می‏شوند . خداوند می‏فرماید: عذاب دوزخ را بچش كه تو همان عزیز و گرامی هستی . در این آیه در اوج فصاحت و بلاغت مضمونی ارجمند به صورت طنز بیان شده‏است; زیرا شخص مورد اشاره در آیه خیلی مغرور و خودخواه بوده و در میان مشركان شخصیت‏بزرگی داشته‏است . قرآن می‏فرماید: وقتی كه در آتش جهنم با ذلت افكنده می‏شود، به او می‏گویند: آقای عزیز! نتیجه كارهایت را بچش! چنین تعبیری یك نوع طنز است (21) .

4 . 7 . تشبیه منافقان به تاریك‏زیان یا گرفتاران صاعقه

قرآن همیشه حقایق والا و بسیار ارزنده‏ای را در قالب مثالهای حسی آورده‏است . آیه‏های 17 و 18 و 19 و 20 سوره بقره منافقان را اینگونه تشبیه كرده‏است:

مثلهم كمثل الذی استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فی ظلمات لایبصرون صم بكم عمی فهم لایرجعون او كصیب من السماء فیه ظلمات و رعد و برق یجعلون اصابعهم فی آذانهم من الصواعق حذر الموت و الله محیط بالكافرین .

منافقان مانند كسانی هستند كه آتشی افروخته (تا در بیابان تاریك راه خود را پیدا كنند)، ولی هنگامی كه آتش اطراف آنان را روشن می‏سازد، خداوند (طوفانی می‏فرستد و) آن را خاموش می‏كند و در ظلمت و تاریكی وحشتناكی كه چشم انسان را از كار می‏اندازد، آنها را رها می‏سازد . آنها كر، گنگ و كورند; بنابراین از راه خطا بازنمی‏گردند، یا همچون بارانی كه در شب تاریك توام با رعد و برق و صاعقه (بر سر رهگذرانی) ببارد و آنها از ترس مرگ انگشت در گوش خود می‏گذارند تا صدای صاعقه را نشنوند و خداوند به كافران احاطه دارد (و همه در قبضه قدرت او هستند).

در این بیان طنزگونه قرآن حقیقتی تلخ یعنی نفاق و دورویی را كه بسیاری از افراد جامعه گرفتار آن هستند، به صورت جذاب و شیرین و دلنشین تشبیه كرده‏است . پایان و عاقبت كار منافقان را چون افرادی كر، گنگ و نابینا معرفی می‏كند كه به راحتی قادر نیستند از راه نادرست‏خویش بازگردند (22) .

در مثال دیگر وضعیت منافقان اینگونه توصیف شده است:

او كصیب من السماء فیه ظلمت و رعد و برق یجعلون اصبعهم فی ءاذنهم من الصواعق حذر الموت و الله محیط بالكافرین یكاد البرق یخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوا فیه و اذا اظلم علیهم قاموا و لو شاء الله لذهب بسمعهم و ابصرهم ان الله علی كل شی‏ء قدیر . یا چون [كسانی كه در معرض] رگباری از آسمان - كه در آن تاریكیها و رعد و برقی است - [قرار گرفته‏اند] ; از [نهیب] آذرخش [و] بیم مرگ، سر انگشتان خود را در گوشهایشان نهند، ولی خدا بر كافران احاطه دارد . نزدیك است كه برق، چشمانشان را برباید; هرگاه كه بر آنان روشنی بخشد، در آن گام زنند و چون راهشان را تاریك كند، [برجای خود] بایستند و اگر خدا می‏خواست‏شنوایی و بینایی شان را برمی‏گرفت، كه خدا بر همه چیز تواناست . (23)

در این مثال طنزآمیز، قرآن، صحنه زندگی منافقان و چهره‏های نفاق را چنین پریشان معرفی می‏كند .

5 . نتیجه

از آنچه گذشت روشن شد كه كنایه و طنز و مجاز و استعاره‏های قرآنی همه در مسیر حقیقت و نیل انسان به واقعیت است . در هیچ‏كدام از این امور خلاف واقع و دروغ و كذب وجود ندارد; زیرا مجازی است، توام با شواهد و قرائن حالی و مقامی .

بنابراین می‏توان با مراجعه به آیاتی مشتمل بر مثل، كمثل، كما و ك، طنزهای قرآنی را استخراج نمود و با مراجعه به كتب «امثال القرآن‏» كه به نمونه‏هایی از آن اشاره شد، به انواع طنزهای قرآنی دست‏یافت .

باری، طنزهای مفید و سازنده و هدفمند هم انسان را متبسم و خندان می‏سازد و هم باعث تفكر و تدبر و حزن و اندوه می‏گردد .

• خنده از لطفت‏حكایت می‏كند این دو پیغام مخالف در جهان از یكی دلبر روایت می‏كند

• گریه از قهرت شكایت می‏كند از یكی دلبر روایت می‏كند از یكی دلبر روایت می‏كند

و انسان امیدوار و عاشق در سیر و سلوك خویش سعی می‏كند، از تمام عالم هستی اعم از علم تكوین و تدوین كه گاهی طنزگونه با آدمی سخن می‏گوید، استفاده كند و در جهت كمال نهایی خویش بهره برد:

• عاشقم بر لطف و بر قهرش به جد ای عجب من عاشق این هر دو ضد

• ای عجب من عاشق این هر دو ضد ای عجب من عاشق این هر دو ضد

- -

ارسال شده توسط مهدی شاکری در تاریخ‌ چهارشنبه 1388/01/12 - 11:25 ق.ظ | نظرات (- -)

چند مطلب اخیر آرشیو شده

پارک علم و فناوری

مداجی استاد سلیم موذن زاده

دانلود آخرین آلبوم یوسف اسلام Roadsinger

زندگینامه یوسف اسلام

سلامی از جنس دوباره آشنا شدن

دانلود ویدئو كلیپ جدید سامی یوسف YOU Came To Me

شلوارهای موهن زنانه چینی در تهران+عکس

طرح 313

خدا ، هالیوود و انسان گرایی

استخدام شهرداریها ( اطلاعیه چهارم )

نامه ای به پیام آور اعظم

منابع آزمون استخدامی شهرداری ها

میزان رای ملت است

من فرشته، زن نیستم!

آن شب قلب ملت از کار ایستاد ...

متن دانشنامه جامع ستاد مرکزی استخدام شهردایها(اطلاعیه سوم)

قرآن کریم به صورت فلش

فردا كسی مویه‌های فاطمه (س) را نخواهد شنید

فیلم نماز صبح آیت الله بهجت حفظه الله

بهجت ایران به لقاء الله پیوست

هیچ می دانید زیر ذره بین خدایید!!

Muharram and Safar(مقاله انگلیسی)

بهشت و جهنم را بیشتر بشناسیم

انتخابات

عذاب تهمت زدن به دیگران

مجموعه نوحه و سینه زنی ایام فاطمیه (س) - بانوی بی نشان

گلچین مداحی ایام فاطمیه (س) ازحاج محمد رضا طاهری - MP3

نرم افزار قرآنی ترتیل نسخه 1

فیلم مستند " در این قطعه از بهشت "

مجموعه کامل ادعیه و زیارات از مداحان معروف - mp3

---------------------------------------------------------------------------------------------------------


*
*
*
*
*
*
*